zondag 17 januari 2016

Slot-it Kever

In mijn eerste 5 levensjaren ben ik groot geworden met motor en zijspan. Toen mijn zus geboren werd konden we samen met mijn broer plaatsnemen op de achterbank van een groene Volkswagen kever met dubbele achterruit, Deze is na 2 jaar ingeruild voor een witte met rode bekleding. Hiermee zijn we in 1969 verhuist van Zwanenburg naar Delfzijl. Daar hebben wij deze auto nog verscheidene jaren gehad.
Uit deze nostalgie ben ik al een tijdje opzoek naar een 1:32 kever. Afgelopen zomer kwamen we een Airfix bouwdoos tegen die voor mijn verjaardag werd ingekocht.

Voor de gein zette ik deze op een slot-it chassis, De wielbasis blijkt exact gelijk en daarmee had ik een hersenspinsel, De uitwerking laat ik met de volgende beelden zien.

De uitdaging is om deze niet passende onderdelen samen te
brengen, Daarvoor moet er eerst achter een hap uit het chassis
genomen worden om de inline motor-mount passend te krijgen.

Voor de grote verbouwing is dit geheel afgesteld op 
een fleischman baanstuk

Je ziet dat de wielen er ver uitsteken.
De voorwielen moeten meer naar binnen.
Rechts achter een behoorlijk eind,
Deze moet gelijk zijn als links achter
die niet verder naar binnen kan.

Voor zijn om de in hoogte verstelde as aan weerszijde nieuwe ogen
aangebracht,waarna de originele afgeslepen zijn. De as is nu 
gefixeerd en kan niet meer versteld worden 
De motormount is verlijmd en is samen met het chassis symmetrisch
gemaakt met de rechterzijde.
Ook is het chassis langs de verstijving versmalt, Achteraf misschien,
iets te veel.
Hoedan ook er is niets meer af te stellen. Alles is zo star als bij een
Fly, Ninco of Scalextrc.

Dit begint er op te lijken,

Bij nader inzien vind ik de witte uitvoering te veel Herbie.
De bijgeleverde verf leverde mij een nachtje Bleu-wonder
op om daarna toch maar de spuitbus te pakken.

De volgende uitdaging is om de kap op het chassis te krijgen,
Ik had een beetje HRS overblijfselen en de console van het
bouwpakket waar ik iets mee kon.


Ook een gezinnetje in deze auto zou niet misstaan,
(De armen naar het stuur wordt aan gewerkt)

Interieur is demontabel.

Achter insteken,
Voor het kapje iets uit elkaar trekken

en vast klikken.





Even aan de buurman laten zien en vergelijken met zijn project.
Wat een hoge auto he!
Bij AmazingSslotcar racing heeft hij zijn testrit ondervonden. In het geheel ben ik zeer te vrede, Later op de avond bleek dat mijn HRS oplossing een zwak punt is. Na reparatie en weer een testrit nam hij de vleugels en belande c.a. 80cm lager op de vloer. Dit vraagt toch om een aangepaste oplossing. Daarover en de verdere afwerking ziet u in een volgende blog,


De opgeknapte baan van ASracing te T.E. (2de Exlooermond) 


1 opmerking:

  1. Herkenbaar verhaal! Ook groot gegroeid op de kever achterbank! Ik heb me aan de Pinkkar kever vergrepen. Vroeger ook aan de Airfix kever trouwens. De Pinkkar rijdt heel behoorlijk trouwens! Wel lekker laag en met wieldoppen van de Ninco 356.De mijne is primer grijs!

    BeantwoordenVerwijderen