Slotcar Racing Delfzijl

Doel is om met een demo baan braderieën en noordelijke modelbouw shows te bezoeken. Op deze manier hoop ik ook in mijn regio meer bekendheid te geven aan slotracen.


Na diverse plastic ontwerpen ben ik overstag gegaan naar MDF. Op deze pagina zal de voortgang van de bouw en materiaal kosten worden bijgehouden.

Onderstaand ontwerp is gebaseerd op een Slotfire 300ER baan. Bij Slotfire zijn deze modules 1700x850x18 en een spoorbreedte van 110mm tbv het rijden met 1:24
Dit ontwerp gaat uit van 6 modules van 1200x800x18 en een spoorbreedte van 90 mm in hoofdzaak tbv 1:32, op de buitenste 2 banen zou ook met 1:24 gereden kunnen worden.


22-10-2016

Het was nog even spannend of er genoeg litze zou zijn voor een 3 sporen ontwerp. De toegezegde 60 meter restpartij van Frankslot zou niet genoeg zijn geweest. Na contact met MRCL kan ik gelukkig ook daar een restpartij overnemen.
Plan B zou 2 sporen zijn geweest op standaard 1220x610x18 MDF platen, in dat geval had ik beter mijn Fleischmann kunnen houden.
De litze van Frank zal ik gebruiken voor spoor 1 en 3, voor spoor 2 die van MRCL.
Er blijft zelfs genoeg over voor uitbreiding.
Na deze zekerheid kon ik de MDF platen kopen
De 2 MDF platen heb ik op maat laten zagen naar 6 platen van 1200x800, de volgende stap is het 1:1 uittekenen op de platen zelf.

11-12-2016

Het uittekenen op de 1ste plaat is reeds gebeurt, eigenlijk wil ik gelijk de frees er overheen halen.
Toch lijkt het verstandiger om een proefplaat te maken. En dat is maar goed ook. De 1ste snede wordt geleid met een afstandhouder van de frees. Dat gaat heel mooi totdat het snoer om de handslinger van de workmate slingert. De kleine slinger wordt 1 zijdig hersteld.
Om de voet van de frees heb ik een ring gemaakt met een buiten diameter van 177mm. Deze zal langs een geleiderstrip glijden. De strip die bij deze proef gebruikt is 2mm dik en steekt in de 1ste sleuf. De 2de sleuf ging een eigen leven leiden omdat de geleiding aan de andere kant is. Het lesje wat ik hier geleed heb is dat nu een andere freesrichting toegepast moet worden. De frees trekt zich dan tegen de geleiding. Gleuf 3 ging dan ook in  een keer goed.
Voor het bochtenwerk moet voor de grotere radius hulpstukken gemaakt worden. En gaf weinig problemen. De kunststof geleide strip doet hier wonderen. De kleine foutjes van de 1ste bocht worden vloeiend weggewerkt. Ook de brede gleuf voor de litze komt geheel gecentreerd over de 3mm sleuf.
Freesrichting
De 2mm strip zorgt voor een kleine maatafwijking, dit zou met keggen
te verbeteren zijn. Toch ga ik op zoek naar een 3mm strip.


28-12-2016

Alle platen ter hoogte van de overgangen gedeuveld. Eerst de platen onderling en daarna de verbinding naar de fundatie voorbereid om het uit elkaar schuiven tegen te gaan.
De 2 fundaties van de grote bocht naar de midden platen in orde gemaakt. Dit gaf de gelegenheid om 4 platen van de 1ste track te voorzien.

Boven de korte fundatie onder de grote bocht om de
platen bij elkaar te houden. Op zijn kant de lange 
fundatie om 4 platen met elkaar te verbinden.
Deze fundaties komen t.z.t. op schragen te staan.

De 1ste gleuven zijn gefreesd

en dienen als basis voor alle

andere aansluitingen.

De grote bocht met een radius van 690mm vraagt

een aanpassing van de freesarm.

Dik tevreden met het voorlopige  resultaat. 

Nog even  vanaf de andere kant.




















































Tabel kosten:
datum Materiaal prijs
22-10-2016 2 MDF platen 2440x1220x18 € 40,00
27-11-2016 60 meter litze 6mm x 1mm € 60,00
11-11-2016 40 meter litze 6mm x 0,65mm € 30,00
10-12-2016 Proef MDF plaat 1220x610x18 € 7,79
13-12-2016 2 kunstof geleiders 30x2x2600 € 8,78
28-12-2016 2 x houten lat 27x97x2100 € 21,00
















1 opmerking: