dinsdag 31 december 2013

Mijn beleving van de 24uur Zuidwending 2013

Team 2 bestond oorspronkelijk uit Paul de Vries en mij in persoon. Enkele weken voor de race heeft Paul te kennen gegeven dat hij om medische redenen niet de volledige race kan rijden. Oké probleem, waar halen we een reserve coureur vandaan. Ik wist dat Raymon heel graag wil meedoen. Echter mijn geweten zegt hij is 13 jaar en ik vind dat dit minimaal een 16+ gebeuren is. Wetende hoe deze jongen in de slotracewereld leeft heb ik eerst zijn ouders gevraagd hoe die er tegen aan keken. Deze stonden geheel achter het voorstel om Paul zijn rijtijd samen met Ramon op te delen. Dit was voor mij aanvaardbaar genoeg.

Bovenstaande was voor mij een aanleiding voor mailwisseling met een bekende en zeer ervaren slotracer. (persoonlijke informatie heb ik eruit geknipt)

Vraag van mij
Heel kort door de bocht een paar vragen betreffende endurance slotraces, aangezien jij er meer ervaring mee hebt.
1.        Hoe ziet een programma indeling er over het algemeen uit?
2.        Uit hoeveel deelnemers bestaat een team?
3.        Hoelang rijd een deelnemer aaneengesloten?
Kan jij een paar voorbeelden geven?
Waarom mijn vraag!
Ik doe hoe dan ook mee met de 24 uur van Zuidwending al vind ik de programmering die ze voor ogen hebben erg extreem. Ik wil graag een referentie hebben met wat normaal aanvaardbaar is. Eventueel voor de volgende keer.
Er was van uitgegaan dat er 6 teams zouden deelnemen en ieder 4x20minuten zouden rijden met een doordraai systeem. Echter zoals het nu lijkt zijn er 4 teams van 2 personen. Per persoon rijdt je 4x30minuten dat is dus 2uur aaneengesloten. Dit doe je 6x.

Antwoord andere slotracer
Hallo Alphons,
Wat jij gaat doen is eigenlijk onmenselijk.  24 uur rijden met 2 man en ook nog marschallen. Onmogelijk.
Wij rijden met minimaal 4 rijders tot max 6 rijders. Rijden 1 uur per keer dan 1 uur marschallen en 2 uur rust of wanneer de auto pech heeft dan sleutelen. Dit is al heel zwaar voor iedereen.
2 uur rijden aan een gesloten is niet geadviseerd. Rijden vergt veel concentratie dit 2 uur volhouden,  sterkte.
De eerste keer gaat nog, maar na 12 uur gaan de uren dubbel tellen.
Voor jou race maten worden de 2 uur per keer zeer zwaar, kan je ze niet proberen elk een uur te laten rijden per keer?

Nou ja, die 30 minuten bleken dus 25 minuten in een half uur te zijn. De andere 5 minuten zijn om van baan te wisselen, nog gauw even een sanitaire stop en administratieve handelingen te verrichten. De start is iedere keer klokslag het hele of halve uur. Niet onbelangrijk, we hoeven ook niet te Marshallen. Zo af en toe op vrijwillige basis helpen is toegestaan.

Vrijdag 20 dec. hebben enkele leden van Src-Zuidwending en de 24uur commissie de baan opgezet. Ik was de grote afwezige door te kiezen voor de oliebollen race bij de Bunker in Drachten. Door mijn afwezigheid heb ik de definitieve afmelding van Paul gemist. Wat ik later vlak voor de race hoorde is dat door zijn arts deelname is afgeraden. Sorry Paul het spijt mij zeer.

Ik stond in tweestrijd, de stekker uit Team 2 en Raymon zwaar teleurstellen en slechts 3 Teams? of doorgaan. Ik besloot contact op te nemen met de ouders van Raymon en legde de situatie uit. De reactie was, dat zal Raymon vast niet erg vinden en wij staan er achter. Volgens mij hoorde ik op de achtergrond iemand een vreugde dansje maken.

Dinsdag 24 dec. baan opbouw en ‘smiddags briefing en test rijden. Weer ben ik niet aanwezig, ditmaal omdat ik een normale werkdag heb. Raymon heeft voor ons het onderstel uitgekozen wat een goudengreep is gebleken. Geert heeft de aanwezige auto’s op het onderstel gezet op mijn vooraf gegeven montage instructie. Raymon schijnt als een geoliede machine in 1,5 uur de banden afgeraagd te hebben las ik op een whatsap. 

Vrijdag 27 dec. heeft de organisatie de zaal aangekleed. Avonds heb ik de gelegenheid gehad om ook een paar rondjes te kunnen rijden. Toen ik de banden zag was ik niet blij, alle profiel weg gereden en we moeten hier de volledige race mee doen.

Zaterdag 28 dec, om goed 14:00 was ik aanwezig samen met Geert. De regelaars nog even gesmeerd zodat die wat soepeler bewegen. Langzaam komen de deelnemers en organiserend Dorpshuis Zuidwending vrijwilgers binnen druppelen.

14:30 Mogelijkheid om nog even in te rijden. Ik zelf heb op iedere baan nog 5 ronden gereden Raymon heb ik op elke baan nog enkele minuten gegund. Ook heb ik hem instructie gegeven. Rijd behouden, gewoon constant niet de snelste willen zijn. Laat de andere maar fouten maken. Als er een auto overdwars staat STOPPEN, dit voorkomt schade en een hoop oponthoud. Ik hoor het mij zelf nog zeggen.

15:00 Laatste briefing. Er word niet door ons zelf gesleuteld daar hebben wij Jan voor. Iedere rijder heeft een strook tape voor zich ter beschikking om de banden schoon te maken, deze word om de 2 uur
ververst. Na 12 rij uren mogen indien gewenst de voor en achter banden met elkaar omgewisseld worden. Als er een auto overdwars staat of er een in het verkeerde spoor is beland STOPPEN. Bij onaanvaardbaar doorrammen 2 ronden aftrek. Schelden op Marshalls word niet geaccepteerd op straffe van niet meer verder mogen rijden in lopende heat.
Startvolgorde elke 2 uur Team 1 in baan 1, Team 2 in baan 2,  Team 3 in baan 3 en Team 4 in baan 4. Om het gemakkelijk te houden ieder half uur gewoon een baantje opschuiven.

Onze hersteller Jan instructie gegeven hoe een slot-it chassis in elkaar zit en hoe af te stellen. Het is tenslotte geen Carrera of een van zijn treintjes. Als hij er niet uitkomt kan hij mij of Geert advies vragen.

15:30 Start kwalificatie 3 ronden in baan 2, de snelste van de teams rijden tegen elkaar.
Team 1 Rick 9.939 Rene 9.664, Team 2 Raymon 8.540 Alphons 8.444, Team 3 Tom 9.475 Bas 9.868, Team 4 Menno 8.796 Geert 8.086.

16:00 Onder de toeziende ogen van vele belangstellenden startte de race.
Tsja, wat een lekker karretje het behouden rijden gaat eigenlijk te lekker. Hij rijdt fantastisch, keer op keer lap ik mijn tegenstanders met groot gemak. De auto heeft geen drang om te driften of uit te breken en komt met het grootste gemak door de bochten. De 25 minuten vlogen zomaar voorbij. Voordat ik het wist is het 16:30 start in baan 3.
Met in mijn achterhoofd de weinige ervaringen die ik heb opgedaan met de Sixpack32 en Daytona races zag ik best tegen deelname op. In plaats van concentratie stoornissen na mijn 2de heat ging ik alleen maar beter rijden. Dit is een echte meevaller.
Met een constante snelheid wist ik in 2 uur tijd 631 ronden te rijden deze waren goed voor 4 punten gevolgd door Team 4 met 608 ronden 3p, Team 1 met 635 ronden 2p en Team 3 met 532 ronden met 1p.

Met mijn net opgedane ervaring heb ik Raymon groen licht gegeven om te rijden zoals hij wil met uitzondering van te willen driften.

18:00 start van groep 2, nu mag Raymon zijn debuut maken voor de 24 uur en dat zullen we weten ook. Heel constant rijd hij zijn rondjes 158, 157, 157 en door 2x wat oponthoud 150. Resultaat 622 ronden goed voor jawel 4p ook hij heeft zijn tegenstanders diverse keren zijn achterkant laten zien.
Ondertussen mocht groep 1 plaats nemen aan tafel voor een broodmaaltijd met een snack. Nu weet ik niet meer of groep 2 voor ons of na ons gegeten heeft. De verzorging is uitstekend te noemen. De gehele 24 uur is er fruit en mini chocoladerepen beschikbaar voor de deelnemers. Ook tijdens het racen word je van een drankje bediend.

20:00 en 22:00 waren bij bijna alle teams duidelijke verbeteringen waar te nemen. Behalve bij Team 3, deze hadden last van een onstabiele auto ik heb de technische commissie voorgesteld dat zij een ander chassis konden krijgen en alleen de banden over zetten. Dit verzoek werd ingewilligd. Zo hoop ik dat ze toch nog wat meer met plezier kunnen presteren.
00:00 wat een super race Geert heeft als eerste de magische grens van 170 ronden overschreden in baan 4 met maar liefst  171 ronden, WAUW waar gaat dat heen? Iedereen een baantje opschuiven. Weer problemen met Team 3. Dat werkte mij in het voordeel ik had geen last van een zwabber waar ik niet voorbij kan komen. En YES ook 171 ronden maar dan in baan 3. Lelijke na-aper hoor ik met een grijns op Geert zijn gezicht.

02:00 het kan nog gekker. Dat duveltje van 13 jaar eindigt ook met 171 in baan 1 en in baan 4 met 170. Waar haalt hij dat vandaan. Tot nu toe heeft hij keer op keer de meeste rondes gereden. Alleen het gevecht in baan 1 tegen Menno in baan 3 heeft hij met 1 ronde verschil verloren. Daar ligt zijn zwakste punt.
Nu heeft Team 2 problemen in baan 3 we snappen er niets meer van de auto doet helemaal niets. Word in een verkeerde ban ingezet en hij vliegt weg. Travo overleden, gelukkig hebben we een reserve en kan de strijd voortgezet worden.

04:00 de eerste helft zit er op, de tanden van de sidespurs hadden we zo nu en dan al op de baan gehoord. Tijd om de banden te wisselen. De versleten banden naar voren en de goede banden naar achteren. Verder geen spanende dingen deze ronde en een top concentratie van iedereen.

06:00 het kan nog gekker Raymon flikt het achtereen volgend 172, WAT de…. 174, 172 en 163. Zijn top met 681 ronden in 2 uur. Wij zagen het gebeuren terwijl we aan het ontbijt zaten. Kippenvel op mijn armen.
Weer een trafo die het af liet weten, en gelukkig is er nog 1 reserve. Hoe is het mogelijk!

08:00 groep 2 aan het ontbijt en ik met tranen in mijn toegeknepen ogen van de man met de hamer de auto proberen te volgen. Je ziet wat bewegen en maar hopen dat het mijn auto is. Dit was mijn moeilijkste ronde. Aan de start van de 2de heat knapte ik in een keer op. Geert had de vorige ronde weer 171 gereden in een poging om meer te halen dan Raymon. Laat ik nu zo lekker rijden met zelfs 4x oponthoud ook de 174 ronden haal. Geert werd helemaal gek van mijn vreugde dansje. Toen hij in baan 3 startte zei hij, ik ga voor de 175. Iedereen heeft hem de gelegenheid gegeven om dit streven te halen en JA het is hem gelukt PROFICIAT. Raymon zei met een grote grijns, ik ga voor de 180.
Deze race heb ik afgesloten goed voor 3p met een opmerking van Raymon, Alphons wat doe je nou?

10:00 Van deze race heb ik niet veel meer meegekregen dan de binnenkant van mijn ogen en een warm maal Spaghetti en een heerlijke saus, mijn toetje kreeg ik niet meer op. Wel weet ik dat mijn maatje weer 2x de 170 overschreden heeft.

12:00 groep 1 voor de laatste keer in actie. Je kon merken dat de progressie groot was bij de gelegenheid slotracers. Ze konden niet winnen, maar hadden wel doelstellingen zoals ik wil totaal boven de 660 uitkomen of ik wil 150 tonden rijden in baan…. En de doelstellingen werden gehaald. Petje af heren. Had Team 3 maar van het begin af zo gereden in plaats van te raggen, dan hadden wij het heel wat moeilijker gehad.
Ook deze race heb ik de overwinning aan Team 4 gegund met weer de zelfde opmerking van Raymon. Ik was echt te moe om maximaal te presteren en heb nog wel een poging gewaagd om naar de 170 toe te rijden. Het wou niet meer. Dus voor de 2x 3punten, ach we kunnen het hebben.
En ook groep 2 heeft van hun galgen maal mogen genieten om daarna nog 1x te presteren

14:00 Weer een stunt van Raymon. Arme Geert wat zat die in de rats. In baan 3 na 10minuten rijden hadden we een reken sommetje gemaakt, Raymon zou op 172 ronden uitkomen. 5 minuten later zag ik aan de klok en de aantal rondes wat hij gemaakt had dat de theorie gewijzigd was. Heel voorzichtig Geert te kennen gegeven dat Raymon als dat zo door gaat op 176 of 177 ronden uit komt. Geert werd even niet goed en ging aan de baan staan om het te aanschouwen. Met nog 20 seconden te gaan een uitvlieger AHHGGG, met 175 Geert geëvenaard. Met gemengde gevoelens had Geert die 176 of 177 Raymon best gegund, dat joch heeft het verdiend.
Het word een beetje eentonig, Raymon heeft alle 6 zijn races als een geoliede machine gewonnen.

16:00 de prijsuitreiking is de laatste officiële handeling. Hier zijn de Results:
  • Team 3 heeft 15p met een totaal van 6488 ronden.
  • Team 1 heeft 22p met een totaal van 6990 ronden.
  • Team 4 heeft 37p met een totaal van 7583 ronden.
  • Team 2 heeft 46p met een totaal van 7854 ronden (goed voor 180km)
Een beetje onwennig nemen wij de felicitaties en de Wisselbeker in ontvangst met de mededeling dat wij volgend jaar verplicht zijn onze titel te verdedigen. Geen probleem lijkt mij. Ramon heeft duidelijk moeite met de fotografen.
Bekaf gaat Raymon met zijn trotse ouders naar Ees zijn bed opzoeken. Ik beloof hem dat hij de Wisselbeker thuis krijgt om er mee te pronken. Maar eerst onze namen erop. Dan laat ik mij ook naar Delfzijl rijden en na een verslag aan mijn buurman John duik ik lekker mijn bed in.

Met de deelname van de 13 jarige Raymon hebben we wel een beerput open getrokken. In het verleden schijnt de minimale inschrijfleeftijd 18 jaar te zijn geweest. De 24uurs commissie gaat hier over nadenken.






1 opmerking:

  1. Hoi Alphons. Mooi verhaal en helemaal waar. Complimenten voor jullie prestatie! We hebben iets onmogelijks waar gemaakt ;) op naar de 24e editie van de 24 uur van Zuidwending!!

    BeantwoordenVerwijderen