zondag 10 mei 2015

BMW versus Ferrari



De gedaagde BMW 2002 TI van Frank
De uitdaging,

Bij frankslot.nl zag ik onder het kopje Tuning Projecten een BMW 2002 TI. Ik had vernomen dat dit de auto zou zijn waar Frank de classic cup mee wilt rijden. Een hoge en smalle auto met de wielen binnen de body. Een lastige auto lijkt mij.
Wie niet waagt wie niet wint. Ik wacht al jaren op een kans om met mijn Ferrari 250 LM een Classic cup te rijden. laat ik er een mailtje aan wagen met een uitdagende onderwerp.

"BMW versus Ferrari" In grootte lijnen met de volgende tekst:

Met onderstaande auto denk ik een waardig tegenstander te kunnen zijn. De BMW heeft waarschijnlijk iets meer kracht in de motor en overbrenging. De rust van de Ferrari is echter mijn geluk. Op de houten baan met ruime bochten in 2de Exloërmond is het een beest.
Ook de Ferrari 250 LM van Airfix is hoog en smal. Met ruim 1,5mm grondspeling is deze 35mm hoog. De breedte is 53mm en ook deze wielen vallen binnen de body. Lengte van de auto is 125mm en de wielbasis 73mm. Kapgewicht een overtuigend 20gram en het totaal overtuigend 80gram. Magneetwerking +/- 13gram. Er is geen extra magneet geplaatst.
Een winnaar? Nee dat zit er niet in. Om een kans te maken zou ik mijn wielen kunnen laten uitsteken, dat vind ik niet passen bij dit model.
Ik weet het dit is geen productiechassis van een slotracemerk, wel een productiechassis van een bouwpakket en stevig gemodificeerd met een verlijmde Slot-it motormount en Ninco sleperoog.

De uitdager Ferrari 250 LM van Alphons

Ik dacht een gat in het reglement te hebben gevonden. Er staat niet beschreven dat het specifiek om een slotrace productiechassis moest zijn. Ook de body's van Slot-it zijn tegenwoordig veel lichter dan een bouwpakket.

Het antwoord van de gedaagde BMW coureur komt op het volgende neer:

Het slotraceklaarmaken van bouwdozen heeft eerder gespeeld in 2005 met Revell en Hornby bouwdozen.
Het blijkt dat de geprepareerde bouwpakketten ontzettend licht en snel waren en er een precendent werd gecreëerd. Deze punten vanuit die discussie zijn nog steeds van toepassing.
Ook de homologatielijst blijft beperkt tot slotcars en universele slotcar chasssis, zoals toegepast op de BMW.
Voor de Ferrari zou dit ook een mogelijkheid zijn.

Nu weet ik tenminste waarom en heb ik er vrede mee. Deze Ferrari blijft zoals die is en zal niet deelnemen aan de Classic-cup. Wie weet komt er ooit een 1:32 bouwdozen race :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen