donderdag 20 augustus 2015

Poppenkast


Ben je een beetje aan het rondkijken naar poppetjes 1/32 krijg je zomaar uit het niets een Facebook bericht. Jawel, betreft een doos vol synergie poppetjes. Reageer ik natuurlijk direct op dat ik wel belang heb.
Het blijkt dat dit bericht niet voor mij bedoeld was, maar voor een andere M..endon.k. Nou ja zeg.... Maar goed, er konden met gemak een paar poppetjes naar Delfzijl

Foutje, hartelijk bedankt :-)

dinsdag 2 juni 2015

Toch een Ferrari

Mooi en snel
2 avonden ben ik lekker aan het prutsen geweest met mijn Ferrari 250 GTO. Als de Aifix niet mag rijden dan maar de Pink-kar. De 1ste en laatste keer dat ik hiermee een wedstrijd gereden heb was in Leeuwarden. Dat was meer over de kop en niet mee kunnen komen. De auto stond toen met bijna 3mm grondspeling hoog op de wielen. Daar ben ik flink mee aan het stoeien geweest. Als eerste een sleperschoen die beter tegen het chassis zit. Daarna de voorwielen vervangen met dunne zerrogrip banden. De buitendiameter ging van ø21mm naar ø18mm. Ook achter met kleinere velgen van is de diameter gereduceerd van ø21mm naar ø19mm. De zwabberende vooras is op een Fleischman baanstuk in hoogte gesteld met broodzak clips. Alles met elkaar is de grondspeling met 1,8mm gereduceerd. Volgens de reglementen mag er een magneetje voorin geplaatst worden. Deze heb ik thuis afgesteld op een werking van 28gram.
Lunch 
Met de vrije training in Marrum was ik blij verrast over de zeer gunstige rij-eigenschappen van deze mooie Ferrari. Hiermee ga ik de strijd aan, ik verwacht geen super tijden. Bij de kwalificatie wist ik tot mijn verbazing een goede tijd neer te zetten in de 10sec. Dit resulteerde dat ik in de groep 2 zou starten samen met Frank G., Arie en Roland.
Zoals gebruikelijk wordt er in Marrum tussen de kwalificatie en de wedstrijd samen geluncht.
1ste wedstrijd Groep 2

Arie had nog niet eerder op deze baan gereden en kon lekker mee komen. De strijd zou gaan tussen mij en Frank. Wij wisselde nog al eens van positie. Het is echt baanstukken werk. Zo nu en dan komt Roland voorbij scheuren. Daar kan je dan even 1 rondje aan optrekken en hem dan maar weer te laten gaan. Helemaal verbaast dat er geregeld ronde tijden bij zijn tussen de 9.8 en 9,6. Niemand had dit verwacht van zo een smalle en hoge auto en maar liefst 88,68 ronden.
2de wedstrijd Groep 3
Het kan nog gekker. Door dit resultaat start ik de 2de wedstrijd in groep 3 samen met Jan Willem, Dennis en Sander. Deze jongens kennende ben ik de underdog. Wat een leuke wedstrijd. 3x Ford en 1 Ferrari. Sander is hier duidelijk de baas, maar wat een leuke rally's tussen de groene Ford van Jan Willem en mijn rode Ferrari. Dennis ben ik weinig tegen gekomen maar die had het ook geregeld aan de stok met Jan Willem.
Tijdens de race hoorde ik mijn rondetijden in 9.6 en uitschieters naar 9.5 deze waren goed voor 93,10 ronden. En dat is voor mij een WAUW factor.
Blogger Jan Willem aan het werk
Dit leverde een 2 plaats op in de touring klasse en overal een 10de van de 18 deelnemers op.

Ik hoop dat begin november de Classic cup bij de Bunker gereden kan worden. En er wordt nog gekeken bij een andere locatie, we zullen zien.


Link naar al mijn foto's van deze dag




zondag 10 mei 2015

BMW versus Ferrari



De gedaagde BMW 2002 TI van Frank
De uitdaging,

Bij frankslot.nl zag ik onder het kopje Tuning Projecten een BMW 2002 TI. Ik had vernomen dat dit de auto zou zijn waar Frank de classic cup mee wilt rijden. Een hoge en smalle auto met de wielen binnen de body. Een lastige auto lijkt mij.
Wie niet waagt wie niet wint. Ik wacht al jaren op een kans om met mijn Ferrari 250 LM een Classic cup te rijden. laat ik er een mailtje aan wagen met een uitdagende onderwerp.

"BMW versus Ferrari" In grootte lijnen met de volgende tekst:

Met onderstaande auto denk ik een waardig tegenstander te kunnen zijn. De BMW heeft waarschijnlijk iets meer kracht in de motor en overbrenging. De rust van de Ferrari is echter mijn geluk. Op de houten baan met ruime bochten in 2de Exloërmond is het een beest.
Ook de Ferrari 250 LM van Airfix is hoog en smal. Met ruim 1,5mm grondspeling is deze 35mm hoog. De breedte is 53mm en ook deze wielen vallen binnen de body. Lengte van de auto is 125mm en de wielbasis 73mm. Kapgewicht een overtuigend 20gram en het totaal overtuigend 80gram. Magneetwerking +/- 13gram. Er is geen extra magneet geplaatst.
Een winnaar? Nee dat zit er niet in. Om een kans te maken zou ik mijn wielen kunnen laten uitsteken, dat vind ik niet passen bij dit model.
Ik weet het dit is geen productiechassis van een slotracemerk, wel een productiechassis van een bouwpakket en stevig gemodificeerd met een verlijmde Slot-it motormount en Ninco sleperoog.

De uitdager Ferrari 250 LM van Alphons

Ik dacht een gat in het reglement te hebben gevonden. Er staat niet beschreven dat het specifiek om een slotrace productiechassis moest zijn. Ook de body's van Slot-it zijn tegenwoordig veel lichter dan een bouwpakket.

Het antwoord van de gedaagde BMW coureur komt op het volgende neer:

Het slotraceklaarmaken van bouwdozen heeft eerder gespeeld in 2005 met Revell en Hornby bouwdozen.
Het blijkt dat de geprepareerde bouwpakketten ontzettend licht en snel waren en er een precendent werd gecreëerd. Deze punten vanuit die discussie zijn nog steeds van toepassing.
Ook de homologatielijst blijft beperkt tot slotcars en universele slotcar chasssis, zoals toegepast op de BMW.
Voor de Ferrari zou dit ook een mogelijkheid zijn.

Nu weet ik tenminste waarom en heb ik er vrede mee. Deze Ferrari blijft zoals die is en zal niet deelnemen aan de Classic-cup. Wie weet komt er ooit een 1:32 bouwdozen race :-)

vrijdag 1 mei 2015

Hij doet het weer


Het is alweer een tijdje geleden dat er met de Lola is gereden. Deze auto is 1 van de 5 slachtoffers van niet goed op elkaar aansluitende baandelen bij SRC Zuidwending.
De Scalextric Camaro heeft mazel gehad, het sleper oog hing er bij en kon verlijmd worden.
De Matra en een Scalextric Ferrari 330 zijn eerder drastisch hersteld. En de Sideways Riley moet nog even geduld hebben. Met een classic in het vooruitzicht is eerst mijn Lola aan de beurt.

Reserve oog  van een Slot-it HRS1 moet er in.

Wisseltruc wederom geslaagd.



zaterdag 28 februari 2015

Keuzes maken.

In iedere woonplaats zijn er genoeg dingen te doen zoals bijvoorbeeld voetbal, volleybal, kaartclub, naaikrans, muziekvereniging enzovoort. Vaak zijn dit afstanden die je gemakkelijk op de fiets zou kunnen bereiken, of redelijk te bereizen met auto en openbaarvervoer.

http://www.slotraceclubdebunker.nl/
Er zijn ook activiteiten die niet vanzelfsprekend in de buurt plaats vinden, zoals honkbal, atletiek, en gemotoriseerde sporten. Je moet er maar toevallig dicht bij wonen. Ook mijn Slotrace hobby valt in de categorie van niet in de buurt (alhoewel)!!




SRC Zuidwending
Op zich hoeft Slotracen niet duur te zijn. Je koopt al gauw een fatsoenlijke startset voor minder dan €200,- waar je jaren lang plezier aan kan hebben. Je zou het kunnen uitbreiden met modules of andere auto’s.  Als je het eenmaal hebt vreet het bijna geen brood. Af en toe nieuwe bandjes of slepers. Dan ontdek je dat sleutelen ook erg leuk is en kan je het zo duur maken als je wilt.




http://www.amazingslotcarracing.nl/
Alleen rijden is niet altijd leuk, dat zijn geen wedstrijden. Uitdaging is ver te zoeken. In mijn geval ben ik erg blij met mijn buurman. Hij heeft mij tenslotte besmet met het slotracevirus. Samen zijn wij 6 a 7 jaar geleden de uitdaging aangegaan om wekelijks naar de dichtstbij zijnde Slotraceclub te gaan +/- 70km verderop. Ik zelf ben er even tussen uitgegaan voor een nieuwe Slotraceclub veel dichter bij huis. Helaas was het bestaan van deze club van korte duur en ben ik weer terug bij mijn oude club.
Onder tussen is er een andere Slotraceclub bijgekomen net de andere kant uit. Ook daar ben ik thuis. De laatste tijd moet ik tot mijn spijt veel clubavonden missen en het wordt er niet beter op.

Georganiseerd door Frankslot
Daarnaast ben ik een groot liefhebber van de Classic-cup, dit gaat voor het verenigingsleven.

Door de hoge reiskosten en kinderen die straks gaan studeren moeten keuzes gemaakt worden.

  1. Mijn lidmaatschap bij Slotraceclub de Bunker word beëindigd. Ik kom daar 6x per jaar als gast deelnemer. Voorlopig blijf ik mij inzetten als webmaster en help met de organisatie van de Classic-cup.
  2. Bij ASracing ben ik gast deelnemer en dit blijft ongewijzigd 6x per jaar.
  3. Voor de Classic-cup blijf ik in het noorden binnen 120km vanaf Delfzijl. Of de reiskosten kunnen worden gedeeld.
  4. Zolderarena van mijn buurman
  5. Dat wordt racen bij de buurman. Ook hij kan het om andere redenen niet meer opbrengen om iedere vrijdagavond van huis te zijn. Goedkoper kan niet.


zondag 25 januari 2015

Slotcar van papier

Ik had er al eens eerder van gelezen en gehoord "Slotcar van papier". Dan krijg je een ingeving om te gaan googelen en dan vind je dit. Laat ik zo nieuwsgierig zijn een een afbeelding te kopiëren.
En zo ben je de zondagmiddag zoet aan het knutselen.

Gekopieerde afbeelding
Uitsnijden en knippen
Met houtlijm alles samen brengen
Raamstijlen zijn best lastig
Het is ook maar een uitprobeersel
De keukenweegschaal kan er niet eens een waarde aangeven, zo licht van gewicht! De volgende keer gebruik ik foto papier dat is steviger.
Volgende actie's ruiten, interieur, chassis, aandrijving. Dat bekijk ik een andere keer.

dinsdag 30 december 2014

24uur van Zuidwending 2014

De Toyota's van Slot-it
Dit jaar is de 24ste editie van de 24uur van Zuidwending gereden. Tevens ook de spannendste ooit. Groep 1 was extreem aan elkaar gewaagd. Vele ronden achtereen gevechten naast elkaar. Een foutje en je lag zo weer een ronde achter. En toch met minimale verschillen eindigen.
Daarin tegen waren de verschillen groot bij Groep 2. Ook daar spannende onderlinge gevechten. Later groeide deze groep ook meer naar elkaar toe. Vermoeidheid bij de een en een opleving bij de ander. Wie had daar geen last van.

Ik kan wel een heleboel gaan uittypen, maar ik vind onderstaand artikel alles zeggend. Wel gooi ik zo af en toe een plaatje tussen door en sluit af met een video.




De 24e 24 uursrace van Zuidwending is een feit!




Door Sieneke Heikens
24 UUR - Het is weer gelukt! Zuidwending heeft haar monsterrit verreden met vier teams, te weten Rudolf Feijen jr. en Bart Hofman in Team 1, Alphons van Meerendonk en Raymond Ed in Team 2. Dit is het winnende team van 2013 met een rondentotaal van 7854 ronden. Team 3 bestaat uit Rick Kuipers en Marko Bos en Team 4 uit Menno Klok en Geert Biemold.
Het lijkt of deze sponsor
de baan wilt verkopen
De jongens worden gesponsord door Gemeente Belangen Veendam, Kuipers Uitzendbureau, Jan de Bruijn sierhekwerk, Akir, Meertens Meubelen, Advocatenkantoor Bentum, Boekelo BV, Animo Ruitersport en Dorpshuis de Wending. Daarvoor is hun auto gegarandeerd, krijgen ze een drietal maaltijden voorgeschoteld en uiteraard een hoop lol en ongein!
De start verloopt vlekkeloos met enige onwennigheden na een jaar afwezigheid, polsen worden losgemaakt om die eerste 2 uur vol te kunnen houden, de juiste toon wordt gezet met vier mannen aan de baan. Er is gelukkig publieke belangstelling bij de start van dit unieke evenement, uniek omdat in het land en daarbuiten geen enkele slotraceclub het voor mogelijk houdt dat men een 24 uursrace kan volbrengen! Zuidwending bewijst keer op keer het tegendeel….
Vier teams met aan de baan ook enkele Baancommissarissen. Zij houden de boel in de gaten, houden de auto’s in het gareel, horen verwensingen of commentaar aan en blijven daarbij de rust zelve! Als de vrouwelijke Baancommissaris Nicole een auto na een te enthousiast genomen bocht op de juiste baan wil zetten, verdwijnt er in diezelfde bocht een andere auto vol vaart bijna in haar shirt....
Als ik rond middernacht aantreed als lid van het verzorgingsteam jut de groep elkaar net mega op, de eerste vermoeidheidsklachten spelen parten en de frikadellen speciaal zijn door mij en mijn collega niet aan te slepen met als gevolg dat de teamleden elkaar wegruften.... Niemand kan een kant op!
Halverwege de race
is het tijd voor
banden wisselen.
Nadat de laatste bezoekers het Dorpshuis verlaten gaat de deur op slot om pas de volgende dag om 09.00 uur voor publiek weer open te gaan.
Rond 02.00 uur is er sabotage in het spel! Bart start terwijl de anderen hun plek nog innemen, dan is er een valse start omdat iemand "GO!" roept en dan blijkt dat de handbediening van Geert even is uitgezet….
Om 03.15 uur rijdt de ene auto na een crash achterop mee met een tegenstander!
De Top 2000 wordt neuriënd en soms meezingend gevolgd en we sturen zelfs een berichtje naar de zender dat in het hoge Noorden de eerste 12 uur er om 04.00 uur op zit! De tussenstand is als volgt:
Team 1 staat 3e, Team 2 staat op 1, Team 3 is op dat moment 4e en dus heeft Team 4 een 2e plek veroverd.
Tjonge het wordt al gekker want om 04.40 uur liggen er baandelen los zodat auto's worden gelanceerd, gevolgd door een zeer korte pauze om dit te verhelpen en daar racen de coureurs weer verder.
Als de teams in twee groepen gaan ontbijten zijn er ineens geen Baancommissarissen meer en storten de dames van het verzorgingsteam zich vol op deze (voor mij) nieuwe taak! De coureurs passen zelfs hun gedrag en taalgebruik er op aan…. De auto's vliegen om mijn oren,  ik ren langs de baan om auto's in het juiste spoor te zetten en nou nou soms vliegen en rollebollen de bolides over elkaar heen! Zo dicht bij de baan te zijn is spectaculair....
Ohoh... Om 05.30 uur heeft Marko een enorme dip en lijkt slapend aan de baan te zitten in functie van Baansjef maar even later rijdt hij zijn twee uurtjes alsof er nog geen uren zijn verstreken.
Dan is iedereen vol ongeloof want Raymond heeft om 06.30 uur een baanrecord gevestigd!
Om 08.00 uur draag ik mijn taken over aan de volgende 'verzorgster'.
Vlak voor de finish pakt uw verslaggever de draad weer op en blijkt dat Rick in de tussentijd het baanrecord van Raymond alweer heeft gebroken!
Groep 1 extreem constant
Toegestroomd publiek en  aanwezige pers en maakt mee dat Rick Kuipers en Marko Bos op de 4e plaats eindigen. Rudolf Feijen jr. en Bart Hofman staan op de 3e plaats en Menno Klok met maat Geert Biemold veroveren de 2e plek. Voor de tweede keer op rij worden Alphons van Meerendonk en Raymond Ed winnaars van de 24 uursrace van Zuidwending! 
Het was opvallend dat groep 1 extreem constant reedt en er waren in de runs geen grote verschillen in de uitslag, er is zelfs met regelmaat gelijke ronden gereden! Dit geeft toch wel aan dat dit het best mogelijke resultaat is wat gehaald kan worden met het materiaal.
Uitslag
Om het voor iedereen leuk te houden is ook gemeten wat iedere rijder afzonderlijk heeft gereden (groen blokje achter de naam van de rijders).
Bij een paar (Alphons, Rick en Menno) is het verschil zo enorm klein, ca 13 ronden verschil onderling wat neerkomt op 1 ronde per 2 uur verschil. Dat is bizar weinig.
Groep twee was wat variabeler in de prestatie en gaf de nodige spanning omdat daar uiteindelijk de uitslag van de wedstrijd is ontstaan doordat hier vaker een groter rondenverschil was.
In editie 23 van 2013  hadden de toenmalige winnaars Alphons en Raymond 7854 ronden gereden, dit jaar is dat overtroffen met 7963 en dus een grote verbetering!
1ste prijs geprolongeerd 
Alle rijders vonden het één van de beste 24 uurs van de afgelopen jaren omdat iedereen gelijkwaardig materiaal had en de beste heeft zeer zeker gewonnen.
Met dank aan de organiserende mannen Geert en Menno en cateringdame Dina, de coureurs, de vele vrijwilligers, publiek en pers
Hopelijk kunnen we komend jaar de 25e editie verrijden!





Link naar bovenstaand verslag

Link naar Plaatjes van Egbert

Link naar plaatjes van mij als blogger