zondag 17 januari 2016

Slot-it Kever

In mijn eerste 5 levensjaren ben ik groot geworden met motor en zijspan. Toen mijn zus geboren werd konden we samen met mijn broer plaatsnemen op de achterbank van een groene Volkswagen kever met dubbele achterruit, Deze is na 2 jaar ingeruild voor een witte met rode bekleding. Hiermee zijn we in 1969 verhuist van Zwanenburg naar Delfzijl. Daar hebben wij deze auto nog verscheidene jaren gehad.
Uit deze nostalgie ben ik al een tijdje opzoek naar een 1:32 kever. Afgelopen zomer kwamen we een Airfix bouwdoos tegen die voor mijn verjaardag werd ingekocht.

Voor de gein zette ik deze op een slot-it chassis, De wielbasis blijkt exact gelijk en daarmee had ik een hersenspinsel, De uitwerking laat ik met de volgende beelden zien.

De uitdaging is om deze niet passende onderdelen samen te
brengen, Daarvoor moet er eerst achter een hap uit het chassis
genomen worden om de inline motor-mount passend te krijgen.

Voor de grote verbouwing is dit geheel afgesteld op 
een fleischman baanstuk

Je ziet dat de wielen er ver uitsteken.
De voorwielen moeten meer naar binnen.
Rechts achter een behoorlijk eind,
Deze moet gelijk zijn als links achter
die niet verder naar binnen kan.

Voor zijn om de in hoogte verstelde as aan weerszijde nieuwe ogen
aangebracht,waarna de originele afgeslepen zijn. De as is nu 
gefixeerd en kan niet meer versteld worden 
De motormount is verlijmd en is samen met het chassis symmetrisch
gemaakt met de rechterzijde.
Ook is het chassis langs de verstijving versmalt, Achteraf misschien,
iets te veel.
Hoedan ook er is niets meer af te stellen. Alles is zo star als bij een
Fly, Ninco of Scalextrc.

Dit begint er op te lijken,

Bij nader inzien vind ik de witte uitvoering te veel Herbie.
De bijgeleverde verf leverde mij een nachtje Bleu-wonder
op om daarna toch maar de spuitbus te pakken.

De volgende uitdaging is om de kap op het chassis te krijgen,
Ik had een beetje HRS overblijfselen en de console van het
bouwpakket waar ik iets mee kon.


Ook een gezinnetje in deze auto zou niet misstaan,
(De armen naar het stuur wordt aan gewerkt)

Interieur is demontabel.

Achter insteken,
Voor het kapje iets uit elkaar trekken

en vast klikken.





Even aan de buurman laten zien en vergelijken met zijn project.
Wat een hoge auto he!
Bij AmazingSslotcar racing heeft hij zijn testrit ondervonden. In het geheel ben ik zeer te vrede, Later op de avond bleek dat mijn HRS oplossing een zwak punt is. Na reparatie en weer een testrit nam hij de vleugels en belande c.a. 80cm lager op de vloer. Dit vraagt toch om een aangepaste oplossing. Daarover en de verdere afwerking ziet u in een volgende blog,


De opgeknapte baan van ASracing te T.E. (2de Exlooermond) 


donderdag 7 januari 2016

1ste Classic Cup 2016

Onderstaand bericht zag ik in mijn mail. En is een mooie stimulans om de komende weken meer tijd te besteden voor een projectje op wielen. Wat dat precies is vertel ik nog niet. Ik ben alleen benieuwd of deze voor de touring klasse in aanmerking komt. Ik moet namelijk een Slot-it Alfa bodemplaat grondig verbouwen. Nieuwsgierig?, wordt vervolgt in een volgende blog.



Beste Slotracers,

Op zondag 7 februari november zal de Classic Cup voor 2016 aftrappen op de Fleischmann baan van Racing Unlimited te Marrum.

Inschrijving voor deze race bedraagt € 5,-, gereden word - voor de laatste keer - met handout Sideways HG banden.

Globaal zal de racedag er op 7 februari er alsvolgt uitzien:

08.30 uur club open
10.30 uur sluiting training, aanbieding voor keuring
11.00 uur kwalificatie (1 minuut per rijder)
11.30 uur race en tussentijds pauze + eten. 16.30 uur einde race en prijsuitreiking


Inschrijven kan via mail naar ClassicCup@FrankSlot.nl en via: http://www.132slotracing.nl/races/
Tot 7 februari !


donderdag 26 november 2015

Laatste Classic Cup 2015

22-11-2015

Het is raar om deze blog te maken. Wie weet de laatste Classic Cup bij de Bunker. Het was altijd volle bak bij dit evenement. Zo ook deze keer met 27 deelnemers. Met zo'n hoeveelheid geen kwalificatie. Met hulp van John een indeling uit de losse pols op ervaring van de deelnemers gemaakt. Tevens wordt 4x4 minuten terug gebracht naar 4x3 minuten. De prestaties van de 1ste race bepaald de indeling van de 2de race. Het beste persoonlijk resultaat van de 2 races telt.

Samen met Donald heb we de wedstrijdleiding op ons genomen. Behalve in de computer heeft de Bunker een eigenzinnige handgeschreven backup. Deze werd ingevult door Harry, Alef en Arie. Leo had het ook erg druk met de bar. Hij had hulp van zijn zoon en dochter die prima de warme hap verzorgden.
Ondanks een afgebroken schroefbus in de kap heb ik als understatement met mijn oude Alfa 33/3 gereden. Ik moet zeggen dat dit een prima keuze is geweest. Iedere Classic Cup stel ik een doel. Dit keer was het om ruim bij de 1ste helft overall te komen. Met een 11de plaats van de 27 ben ik zeer tevreden. Ook een streven was om in de gegeven tijd 54 à 55 ronden te rijden. Door een klein beetje pech is dat net niet gelukt.
Ik wil de leden van de Bunker bedanken dat ze de baan opengesteld hebben voor de Classic Cup. Ik hoop van harte dat deze race volgend jaar weer op deze locatie verreden kan worden.

Het was echt een hele leuke dag bij de Bunker.





Foto's en andere verslagen kunt u vinden bij:


zaterdag 14 november 2015

Dit wordt hem

Classic cup 7 juni 2009 Speedtrak

Ik kan het mij goed herinneren, mijn 1ste deelname aan een Classic cup bij Speedtrack met een geleende Alfa 33/3 van buurman John. Daar was deze type zeer goed vertegenwoordigd, met gevolg dat er 4 identieke Alfa's aan de start verschenen. Hier gebeurde het dat ik Classic cup minded werd. En het zal mij niet meer gebeuren dat ik met identieke auto's aan de start zou verschijnen. De eerst volgende Classic cup heb ik mijn eigen kleuren.


In september dat zelfde jaar heb ik mij aangesloten bij Slotrace Club de Bunker alwaar ik deze Slot-it Alfa klaar gestoomd heb voor de Classic cup.


Alfa 33/3 met eigen kleurstelling. 
Classic cup deelname deze Alfa

  • 01-11-2009 Slipstream
  • 20-12-2009 De Bunker
  • 24-01-2010 De Bunker
  • 02-05-2010 Speedtrack
  • 21-11-2010 De Bunker
  • 01-04-2012 Racingunlimited
  • 22-06-2014 Speedtrack
  • 17-11-2014 De bunker (Old-timer race en uitgeleend)
  • 22-11-2015 De Bunker

(20-12-2009) Lanceren
en weer landen

Na 2x een avond testrijden bij de Bunker is dit de beste keuze. De Alfa is er klaar voor en mijn regelaar staat goed ingesteld. Of ik mijn GTO en mijn Matra mee neem is nog de vraag. Met deze auto rijd ik bijna 9 ronden meer in 4 x 4 minuten.



zaterdag 24 oktober 2015

Finish?


Mijn persoonlijke voorbereiding voor de Classic Cup zijn in volle gang, derhalve ben ik mijn auto’s wezen testen bij de Bunker. Het was een tijdje geleden dat ik bij mijn oude clubje geweest ben.
De ontvangst was weer hartelijk, en toch klopt er iets niet. Iedereen rijd met een Classic waarvan 3 geleende auto’s uit de kist van Donald.

Ouderwets gezellig in rijden. Bijna al mijn auto’s heb ik kunnen uitproberen op mij Alfa’s en Ford GT na.
  • De Fleismann Lotus die in Witmarsum niet in het spoor paste kan niet mee komen met een 15.** heb ik deze geparkeerd.
  • De oude Matra deed het zeker 2 sec. beter maar slaat zo af en toe een tandje over. Een nieuwe pignon is het advies.
  • Ook aan de Lola T70 moet aan gewerkt worden. Heel snel en geen remwerking, dat wordt witte slot-it tandjes tellen en de vooras vastzetten.
  • De Ferrari GTO rijd super en is net iets sneller dan de Matra, deze is direct door.
  • Mijn Chaparral rijd fijn, echter in deze klasse is een laastse plaats gegarandeerd.
Meer tijd om te testen is er niet, wel om te racen. Er is geen competitie meer, vanavond rijden we een Classic race en Gerrit heeft de race indeling bepaald.

Race 1: Gerrit (S+Rickshot) met zijn eigen magneetauto, Henk met mijn last moment geleende knarsende Matra en ik met mijn GTO. Het is dat Henk nog niet eerder met deze auto gereden heeft. Ik weet dat hij mij het een stuk moeilijker had kunnen maken.

In de pauze hoor ik de twijfels over het voortbestaan van deze club. Met 9 leden kunnen ze de huur voor een volledig seizoen niet opbrengen. Voor de zomer had de club 14 betalende leden. 2 daarvan zijn uitgezonden voor Vaderland en Vrijheid. Daardoor konden ze vorig jaar niet deel nemen en hebben (tijdelijk) bedankt voor hun lidmaatschap. Ook 3 leden (waarvan ondergetekende) die te ver weg wonen en moeite hebben met de reiskosten zijn hier debet aan. Niet dat ik mij schuldig voel, het gaat mij wel aan mijn hart.
De spirit bij de Bunker is er nog steeds, er zijn minimaal 4 a 5 nieuwe leden nodig om deze club na de jaarwisseling voort te zetten. Deze Finish willen ze niet halen en daarom een oproep voor nieuwe leden die de race voort kunnen zetten.

Race 2: Hessel met een geleende Alfa, Harry met een geleende Fly Ferrari en Leo met zijn Renault Alpine. Terwijl Leo heel monotoon zijn rondjes rijd zie je Harry op zijn manier worstelen om de auto in het slot te houden. Ik weet niet of Harry mee doet met de Classic Cup. Ik denk dat hij zich prettiger voelt achter de bar. Tijdens deze race komt Jan uit Hoogeveen binnenstappen, nog net op tijd om in de pauze zijn Classic te testen.

In de Pauze heb ik een gesprek met Jan die de lange afstand nog jaren ervoor over heeft om de Bunker te bezoeken. Competitie rijden is er even niet meer bij. Per avond zien ze wel waarmee gereden wordt. Verassing dus. Je leert het wel af om risico’s te nemen want de Marchals zijn schaars, behalve vanavond.

Race 3: Alef rijd met een Mc-laren, Arjen heeft een supersnelle Chaparral, Donald rijd ook Chaparral maar niet van Slot-it en Jan een veel te snelle Ferrari die hij met moeite in de baan kan houden. Al die tijd dat ik op kop stond heeft Arjen het maximale eruit gehaald en mij met 9 ronden terug gezet. En Alef met slechts 8 baan stukken net iets meer dan mij.

Na de race heb ik ook mijn andere 3 slot-it’s kunnen testen.
  • Mijn oude Alfa gaat als een speer. Had ik dit eerder geweten was er een 2de plaats voor mij geweest. Ook deze is gereed voor de Classic Cup.
  • De andere Alfa is onstabiel en zal net als de Chaparral niet mee kunnen komen.
  • De Ford GT zie ik potentie in en ga daarmee gelijk aan de slag. 12.5gr. lood uit de kap en de auto is nog steeds boven de 80gr. Nu loopt de auto iedere keer uit het spoor en moet er meer aandacht in de afstelling gestoken worden. Dat doe ik vanavond niet meer.

Van de Bunker zullen er 5 deelnemers zijn met 2 geleende auto's van Donald.
Met mijn GTO en oude Alfa kan ik nu een tactische keuze maken. Aan de Lola en Matra ga ik nog aandacht besteden. Meer auto’s zal ik niet mee nemen naar de Classic Cup.


dinsdag 20 oktober 2015

Classic Cup 22 november bij de Bunker

Beste Slotracers,


Op zondag 22 november zal de Classic Cup wederom worden verreden op de technische Fleischmann baan van SRC De Bunker in Drachten.

Inschrijving voor deze race bedraagt € 5,-, gereden wordt op handout Sideways HG banden.
Gereden wordt volgens het laatst gepubliceerde technische reglement V1.16. Het reglement is op de site van FrankSlot worden gepubliceerd.

Globaal zal de racedag er op 22 november alsvolgt uitzien:

    08.30 uur club open
    10.30 uur sluiting training, aanbieding voor keuring
    11.00 uur kwalificatie (1 minuut per rijder)
    11.30 uur race
    16.30 uur einde race en prijsuitreiking

Tot 22 november !



zaterdag 10 oktober 2015

Bedrijfs Race

Eindelijk weer een vrijdagavond racen, geen 1:32 maar 1:1. Karten in Groningen met mijn collega’s van CIGMT tegen de concullega’s van WWW. Totaal een kleine 30 personenwaren aanwezig en we hebben tijdens een Saté diner en een drankje bijgepraat.
Met 21 man naar de spits voor de briefing, daar werden we opgedeeld in 2 groepen. Ik zat in groep A die bestond uit 11 CIGMTers.
Overal aan helm zoeken….. XXL draait om mijn hoofd voor de rest alleen maar S of XS. Dan maar een S, maatwerk is er niet bij. Kart nr. 28 word mij toegewezen. Met moeite kom ik in de kart. Klem in de kuip, handen tussen mijn knieën en het stuur. Heel gebogen armen en moet ik ook nog een gordel om zien te krijgen. Gordel vast en mijn voorganger is vertrokken. Oooo wat stuurt dat zwaar met die kromme armen. In het begin gaat het nog wel het word steeds zwaarder.
De training / warming up valt mij zwaar en aansluitend de 1ste kwalificatie. 2 maal heb ik de boel geblokkeerd door achterstevoren tegen de boarding te klappen, zeg maar uit het slot gevlogen. Ook na bepaalde bochten had ik niet meer de macht over het stuur en schampte hard de boarding. Gelukkig einde race. Uit de kart komen was een hele opgave, zo krap. Boven dien kreeg ik de verrekte strakke helm niet los. Mijn bril verbogen en het zweet gutste mij uit alle poriën. Min of meer had ik besloten niet meer aan de 2de race mee te doen. Krijg ik nu pas te horen dat die verrekte kuipstoelen verstelbaar zijn, grrrr! We zullen zien, over een uur een herkansing.
Groeb B bestaat overwegend uit WWWers. Zo gesloopt als ik ben heb ik geen fut om deze race te volgen.

2de race groep A. Weer een klote helm? Nee opzoek in het ander hok en jawel XL als gegoten. Start positie 9 in kart nr. 35 en JA de kuip zover mogelijk naar achter gezet. Handen niet meer klem, benen mooi gebogen en vrijwel gestrekte armen. ZOOO wat een verschil, alles gaat veel gemakkelijker. Zo af en toe een stuurfoutje en de boarding geraakt, en niet meer achterstevoren. Dit had ik de eerste keer moeten hebben. Mijn gemiddelde tijd van 33,75 in de 1ste race ging naar 30,53 in de 2de. Dit was niet genoeg om in de finale te rijden maar wel een stuk leuker. De finale ging tussen 4 CIGMTers en 6 WWWers, De laatst genoemde nam de wisselbeker retour naar hun prijzenkast.