woensdag 9 februari 2011

De compatibele Matra.

De laatste aanpassing voor de Classic-cup is een feit.
Tijdens de trainingen bij De Bunker konden we niet verklaren waar dat lawaai vandaan kwam. Het vermoeden is dat de vooras te veel ruimte heeft.

 Bij nader inzien zit er waarschijnlijk wat onbalans in een van de plastic wielen, ook is er enige resonantie tussen het interieur en de kap. De Mc-Laren heeft vrijwillig zijn aluminium voorwielen ter vervanging afgestaan en draaien nu stilletjes onafhankelijk onder de Matra en heb ze alsnog voorlopig de ruimte gegund.


John heeft de vooras gesponsord.
 









De decibels zijn op de baan bij John aardig verminderd. De ronde tijden zijn ook veel beter geworden, ik zelf rijd zo tussen de 8.0 / 8.2 en John rijd tussen de 7.76 / 7.9. Dat ding rijd super zegt John en maakte gelijk een paar statie foto’s.


zaterdag 8 januari 2011

Gama Matra Testrit


Eindelijk een testrit bij de Bunker, hier merk je dat het geen Modified Classic auto is.
Ondanks dat er overwegend een Slot-it aandrijving in verwerkt is en een geen flexibele  opstelling heeft, kan ik met de Matra een gemiddelde ronde tijd neerzetten van 12.8 en met de Alfa 12.3.
Het uitbreken heb ik hier niet opgemerkt, wel kan de Matra lekker driften in de bochten.
Misschien moet ik toch even kijken of wat lood naar voren verplaatst kan worden.
Dat er nu standaard BBS inserts in zitten en geen onafhankelijke draaiende voorwielen is zuiver een budget reden.


De Matra zal deelnemen aan de classic-cup op 27-02-2010 bij Slipstream te Cruqius. De keuring zie ik vol vertrouwen tegemoet.

zaterdag 18 december 2010

Gama Matra Testrit

Wegens de weersverwachtingen zijn John en ik niet naar De Bunker afgereisd. Zoals Leo in slotrace termen weet te verwoorden “Te weinig grip, geen magneetkracht en er staan geen inzetters langs de weg”.
Geen magneetkracht
Ondanks geen magneetkracht heb ik toch de Matra getest en wel op de thuisbaan bij buurman John.


Na een voorzichtig begin kneep ik in de 2de ronde op het rechte eind even flink in, gevolgd door een oorverdovend gekras. Au, de klassieke oplossing kon het motortje niet op zijn plaats houden (geen foto). Toen heb ik alsnog de Gama oplossing toegepast waar ik vorige week een negatief advies over kreeg. Deze hield het motortje wel op zijn plaats. De beugel moet nog op maat gemaakt worden, maar deze avond rijd ik er mee.


Ik ben zeer tevreden over de rij eigen schappen.
De enige minpunten zijn dat hij achter de neiging heeft om iets naar links uit te breken en is iets rumoeriger dan een slot-it. Dit kan komen door de verhouding van 11/36 en relatief veel gewicht achter.
Positief is dat hij met zijn 85gram keurig in het slot blijft en dat John met gelijkwaardige snelle auto’s (met en zonder magneet) moeite had om bij te blijven.


Ik denk er over om nog onafhankelijke draaiende voorwielen toe te passen. Er moeten nog 6 spaaks inserts komen, of anders net als Steffer  standaard BBS inserts van Slotit.


6 spaaks velgen van een 3.0 Matra MS630 V12
Mijn informatie haal ik uiteraard van internet.




zondag 12 december 2010

Gamma Matra

Voor het vastzetten van de motor heb ik een klassieke oplossing gevonden. Dit past wel bij een klassieker dacht ik. Dus lijkt het erop dat ik Leo zijn motormount niet nodig heb, in ieder geval Leo bedankt voor het aanbod. In de hoop dat deze klassieke oplossing het race geweld kan weerstaan.

Motormount in het chassis gelijmt en motor geplaatst, alles loopt soepel.

Ook heb ik het tandwiel en de velg op maat gevijld, een langdurig en precies karweitje. Beide overlappen elkaar en zijn aan elkaar verlijmt. Het imbus-schroefje van de velg heeft zijn functie behouden.

De wielen en as verwijderen, motortje aan sluiten op 6volt en de vijl op het pignon.
Ik denk dat komende week de eerste proef ronde gereden kan worden.

zaterdag 11 december 2010

Gamma Matra

Het was even kijken hoe de Matra op de baan bij de Bunker staat.

Nee hij heeft nog niet gereden, want de motor en motormount staan nog los.


Er lijkt genoeg ruimte onder de bodumplaat


Eerder die dag ben ik nog wezen stoeien met de motor opstelling, en het Ninco bodemwrak verder uitgekleed.
De Ninco motormount was iets aan de grote kant voor een kleine Slot-it motor, dus verbouwen maar.

Het gele motortje krijgt t.z.t. een oranje kleur.
In tegenstelling tot Steffer zie ik wel de mogelijkheid om een sidewinder te maken.
Leo heeft voor mij een andere motormount die Slot-it motor wel kan inklemmen. Deze neemt hij volgende week mee naar de bunker.
Tot die tijd kan ik mij bezig houden met het pas maken van de tandwielen en het linker achterwiel. Desnoods verlijm ik het grote tandwiel en de velg samen op de as.

Het achterwiel moet 3mm naar binnen.

Het zwart ingekleurde moet eraf zodat het tandwiel en de velg elkaar overlappen.
Ook de pignon ontkomt niet aan een bewerking.

woensdag 8 december 2010

Scalextric Meccano

Op mijn verjaardag een tijdje terug kreeg ik van vrienden een oude Scalextric Meccano doos. Met de mededeling dat de auto’s het niet meer deden, maar de baan kan je misschien nog wel gebruiken. Later op die avond kon ik het niet laten het een en ander te proberen. Met de baan is helemaal niets aan de hand. Met de auto’s eigenlijk ook niet. Alleen de banden waren uitgedroogd en hard.
Mijn eigen auto’s konden niet door de kombochten komen. De wielen draaiden vrolijk rond zonder enige vooruitgang.
Samen met enige onderdelen voor de Matra heb ik hiervoor banden besteld bij http://www.frankslot.nl.
Vanavond heb ik de racebaan terug gebracht en enkele rondjes lekker gereden. Nu kan mijn vriend samen met zijn zonen van 7 (tweeling) wel racen op zijn oude baan.

Gama Matra

Even lekker bezig zijn en de tijd vergeten.
Een Ninco bodemwrak heb ik misbruikt als donor van het sleperoog, als mede stukken bodem plaat ter opvulling van het grote gat in de Matra. Een sleperschoentje CH10 van Slot-it er in en dit onderdeel is klaar. Hiermee voldoet de Matra aan 1 van de toegelaten bewerkingen voor de Classic-cup.
Ook de Slotingplus “Victor Brass Bearings” zijn aangebracht.